Här hittar du svar på vanliga frågor och skadeformulär för våra produkter. För att komma i kontakt med vår kundsupport fyller du i kontaktformuläret nedan.
Information: Du kan just nu uppleva lite längre svarstider från vår kundservice och våra skadehanterare, men vi gör allt vi kan för att arbetet ska gå så smidigt som möjligt.
Information: Från och med 1 mars höjer vi fakturaavgiften till 39 kr. Passa på att teckna autogiro eller e-faktura så slipper du avgiften och sparar dessutom in på miljön. Läs mer hur du anmäler autogiro här.
Vanliga frågor och svar (FAQ)
Vanliga frågor och svar (FAQ) - Upptäck många bra svar på de vanligaste ställda frågorna. Se efter om din fråga redan är besvarad i Vanliga frågor och svar.
Produktvillkoren hittar du under Villkor. Annan produktinformation hittar du på produkternas/tjänsternas respektive sidor:
Väghjälp / Väghjälp premium
Väghjälp smart
Självriskförsäkring Bil Total
Privatleasing Extra
Olycksfallsförsäkring Trafik
Anmäl skada
Skadeanmälan - För att anmäla en skada fyller du enkelt i skadeformuläret.
Behöver du vägassistans?
För dig som har Väghjälpsförsäkring, ring larmnumret: 0771-88 89 90.
Vanliga frågor gällande betalningspåminnelser
Jag har fått flera betalningspåminnelser, vad beror detta på?
Detta beror på en miss i vårt system som har resulterat i att betalningspåminnelser inte skickats ut ordentligt. Detta är något som dessvärre sträcker sig en längre tid tillbaka, vilket gör att du kan ha fått flera påminnelser.
Jag har inte möjlighet att betala mina betalningspåminnelser, vad ska jag göra?
Om du inte kan betala dina dina betalningspåminnelser direkt kan du kontakta oss här nedanför (använd formuläret).
Jag känner inte till att jag har någon försäkring hos er, vad ska jag göra?
Du har i samband med tecknandet av försäkring hos oss ingått avtal och mottagit försäkringsbrev för din försäkring. Vi hänvisar till de försäkringsbrev du mottagit (postalt eller på email). Om du fortsatt har frågor är du givetvis välkommen att kontakta oss här nedan (använd formuläret).
Får ni skicka påminnelsefakturor som är ifrån tidigare i försäkringsprioden?
Ja, du har idag en aktiv försäkring hos oss och i och med ditt avtal som du ingick med oss vid tecknandet har du ålagt dig att betala för hela din försäkringsperiod. Detta innebär att vi har rätt att skicka påminnelse på obetald faktura till dig.
Varför kommmer påminnelsefakturorna nu?
På grund av en miss i vårt system har inga påminnelser skickats ut under en period. När det kom till vår kännedom justerade vi felet och har valt att skicka ut påminnelserna.
Måste jag betala påminnelserna?
Ja, det föreligger ett betalkrav på påminnelsefakturan/fakturorna. De avser försäkringsperiod du förbrukat under en idag fortsatt pågående försäkringsperiod.
Betalningsinformation och Organisationsnummer
Huvudkontor
Besöksadress: Rådmansgatan 40, 113 57 Stockholm
Betalningsinformation
Bankgiro: 5015-8401
Autogiro: Läs mer om våra betalalternativ
Organisationsnummer
SBM Försäkring AB: 556503-9889
Kontaktformulär
Inte hittat svar på din fråga? Kontakta oss
Kundservice
För att komma i kontakt med oss kan du enkelt fylla i kontaktformuläret i ovan block.
Telefon: 0771-615 615 (vardagar kl 09-17)
E-post: info@sbmforsakring.se
Brev: SBM Försäkring AB, Box 45110, 104 30 Stockholm
Är du inte nöjd?
På SBM Försäkringar vill vi att du som kund ska vara lika nöjd med vårt bemötande som med våra produkter och tjänster. Därför är det viktigt för oss att vara transparenta och ha en öppen dialog med dig som kund.
Vanliga frågor och svar
Hur gör jag en skadeanmälan?
Behöver du anmäla en skada gör du det enkelt via skadeformuläret.
Hur lång tid brukar det ta att hantera ett skadeärende?
Normalt brukar det ta upp till 3 arbetsdagar. Under vissa perioder kan det vara lite längre svarstider hos våra skadehanterare.
Har min skadeanmälan kommit fram?
Efter att du gjort en skadeanmälan via webbformuläret får du en bekräftelse på mejl. Där efter tar det upp till 3 arbetsdagar tills skadan blivit hanterad. Under vissa perioder kan det vara lite längre svarstider hos våra skadehanterare.
Problem med att fylla i skadeanmälan online?
Viktigt att tänka på när du fyller i skadeanmälan online är att fälten blir felmarkerade om du skriver mellanslag, bindestreck eller andra tecken för personnummer och telefonnummer.
Fältet personnummer, fyll enbart i ditt personnummer med siffror utan mellanslag och bindestreck.
Fältet telefonnummer, fyll enbart i ditt telefonnummer med siffror utan mellanslag och bindestreck.
Vart hittar jag produktinformation?
Produktvillkoren hittar du under Villkor. Annan produktinformation hittar du på produkternas/tjänsternas respektive sidor:
Väghjälp / Väghjälp premium
Väghjälp smart
Självriskförsäkring Bil Total
Privatleasing Extra
Olycksfallsförsäkring Trafik
Vad gäller om jag vill säga upp min försäkring?
Generellt gäller avslut i enlighet med slutdatum på din försäkringsperiod. Viktigt att du läser villkoren om vad som gäller för just din tilläggsförsäkring. Har du fler funderingar kring uppsägning av din försäkring kan du kontakta oss via kontaktformuläret.
Hur säger jag upp min försäkring?
För att säga upp din försäkring fyller du i formuläret här.
Vad händer om jag inte betalar ett förnyelseerbjudande?
Försäkring avslutas på slutdatum för perioden. Om du har autogiro behöver du se till att avsluta ditt autogiromedgivande. Kolla med din internetbank om du kan avsluta ditt autogiro där eller så kan du kontakta kundservice genom att fylla i kontaktformuläret här.
Hur lång ångerrätt har jag?
Du har 14 dagars ångerrätt. Vi tillämpar självklart lagen om distansavtal och utanför affärslokaler.
För att ångra ditt köp kontaktar du kundservice via kontaktformuläret.
Jag önskar betala via autogiro, hur funkar det?
Du kan enkelt ansöka om att betala med autogiro via din internetbank. Viktigt att tänka på är att vi har olika faktureringspartner, antingen faktureras du via SBM eller Riverty. För att ta reda på vilken faktureringspartner du får faktura från så kan du kolla på en tidigare faktura, högst upp i det vänstra hörnet. Företagsnamnet som står vid "Returneras till" är den partnern som du ska ha autogiro till. Så här betalar du via autogiro.
Du kan även fylla i en autogiroblankett och posta in den till oss. Så ansöker du om autogiro.
Hur avslutar jag autogiro?
Du avslutar autogiro via din internetbank. Om du skulle vara mitt i en avtalsperiod så kommer du att få en papersfaktura skickad till dig i stället.
Vad har SBM för betalningsalternativ?
De flesta av våra försäkringar ligger som månadsbetalning. Du kan välja att betala via faktura eller autogiro, här hittar du mer information om våra olika betallösningar.
Vad gör jag om en faktura gått till inkasso?
Kontakta Gothia inkasso på telefon: 0340-66 44 40
Att du får ett inkassokrav beror på att du ej har betalat en faktura trots eventuella påminnelser. Inkassobolaget skickar då ut ett inkassokrav till dig, vilket kommer innebära extra avgifter. Viktigt är att du då betalar fakturan och/eller kontaktar inkassobolaget för mer information.
Har du bytt bil? Ägarbyte
Viktigt att veta är att vid ett byte av bil behöver du kontakta SBM då regestreringsnummer inte uppdateras automatiskt när du säljer bilen, samt att försäkringen inte avslutas automatiskt vid såld bil.